Методи оцінки ефективності інноваційної діяльності

Ефективність інновацій – це, в першу чергу, їх властивість зберігати кількість праці, грошей, часу та інших ресурсів людської діяльності в розрахунку на одиницю витраченого на їх розробку  капіталу.
Таким чином, при обчисленні кількісної оцінки ефективності інновацій () користуються наступною схемою:
,
 (2.1)
де  - відповідно, витрати на одиницю матеріального ефекту (наприклад, продукції) до впровадження інновації і після,  - кількість одиниць цього ефекту на одиницю часу після впровадження інновації,  - вкладений капітал у розробку і впровадження інновації,  - спеціальний галузевий нормативний коефіцієнт необхідної ефективності інновації (він найчастіше коливається в межах 0.12-0.15).
Умова
,
 (2.2)
Визначає ефективне нововведення.
 
 
Приклад 2.1. Оцінка ефективності реконструкції підприємства

Оцінити проект реконструкції заводу чавунного лиття з наступними техніко-економічними показниками

Показник

Порівняльні варіанти

Базовий (наявний)

Реконструкція

Нове будівництво

Річний випуск продукції (В)

20

50

30

Собівартість одиниці продукції (С)

140

132

125

Оптова ціна 1 т. лиття

150

150

150

Капіталовкладення К, т.грн.

-

2340

4960

Виробничі фонди (Ф)

2960

5300

4960

Рентабельність виробництва (Р)

6,8

17

15,1

Тривалість ремонту (будівництва) –р.

-

1,5

1

Період освоєння нового

-

0,5

1

Нормативний коефіцієнт порівняння

0,12

0,12

0,12

 

Розв’язування

Умову (2.2) можна переписати наступним чином:

,

де під    можна розуміти коефіцієнт ефективності інноваційної зміни.

Коефіцієнт порівняння ефективності додаткових інвестицій у нове будівництво ( по відношенню до реконструкції) може бути обрахований за формулою:

,

де  - капітали, які владені, відповідно, у реконструкцію та нове будівництво.

.

Як бачимо, реконструкція є вигідною і доцільним нововведенням на відміну від нового будівництва. Той же самий висновок дає і коефіцієнт порівняння:

 

 .

 

Таким чином,  нове будівництво менш ефективно за реконструкцію. Краще реконструкція

 

Приклад 2.2.

Обгрунтувати доцільність та оцінити ефективність оновлення технічної бази підприємства, якщо відомі дані наведені в таблиці:

 

Показник

Одиниця

Види машин

А

Б

В

Вартість нової машини

Грн.

1200

1600

2000

Продуктивність у 1 році експлуатації

-         нової машини

-         старої відремонтованої

-         старої відремонтованої і модернізованої

 

 

100

70

95

 

160

120

140

 

200

150

160

Тривалість ремонту

-         нової

-         старої відремонтованої

-         старої відремонтованої і модернізованої

Роки

 

3,5

2,8

3

 

3

2,4

2,5

 

4

3,2

3,6

Витрати на недоамортизацію старої машини у наслідок її заміни

Грн.

328

240

450

Вартість ремонту

 

300

640

500

Вартість ремонту з модернізацією

 

480

800

850

Собівартість одиниці продукції

-         нової машини

-         відремонтованої

-         відремонтованої і модернізованої

 

 

1300

1308

1303

 

1480

1486

1485

 

1600

1604

1603

 

Розв’язування

Для машини А коефіцієнт порівняння ефективності ремонту () чи ремонту з модернізацією () з ефективністю купівлі нової машини () буде виглядати наступним чином:

,

де  - собівартість одиниці продукції при заміні і,  - продуктивність машини при заміні і,  - капітал, що вкладається при даній заміні, ,  - тривалість заміни, - витрати на недоамортизацію.

Отже, для порівняння ефективності ремонту чи модернізації машини А маємо наступні коефіцієнти:

Висновок: вигідніший капітальний ремонт з модернізацією для машини А.

 

 

Приклад 2.3 Ефективність придбання та продажу ліцензій

Одна з американських фірм (ліцензіат) виявила намір придбати ліцензію на розроблений інститутом електрозварювання ім. Є.О. Патона (ліцензіар) новий контактний засіб зварювання труб діаметром 720 і 1220 мм.

Як показали дослідження, обсяг зварювання може становити 24000 стиків на рік (А). Додаткові капітальні вкладення в освоєння . Економія на 1 стику - $75. Нова технологія може бути освоєна протягом року. Дія ліцензії  років.

Розмір можливої винагороди в Америці для патентної продукції – 23-35%. (отже, середнє – 29%). Сукупні витрати на підготовку і продаж ліцензії очікуються не більше 1800 тис. гр.од. Знайти ефективність продажу ліцензії?

 

Розв’язування

Крок 1. Знайти чистий прибуток ліцензіата (тобто, ефект від придбання ліцензії):

Крок 2. Знайти орієнтовну вартість ліцензії ( 29% від чистого ефекту)

Крок 3. Знайти можливий обсяг економічного ефекту від продажу ліцензії:

 

(при умові, що курс долара до гривні – 5,35)

Крок 4. Знайти коефіцієнт відносної ефективності для ліцензіара

 

Приклад 2.4 Серед чотирьох сегментів ринку слід знайти найкращий для реалізації нової продукції за критерієм максимального об’єму продаж:

,

де  – збільшення обєму чистих продаж (потенційних покупців) у відповідному сегменті, - середній попит,  - зміна долі ринку,  - витрати на проведення інновації. Прогнозні данні для чотирьох регіонів наведено в таблиці:

Сегмент ринку

1

1500

4000

+0,2

500000

2

2200

5000

-0,1

400000

3

2800

3000

-0,3

600000

4

1100

3000

+0,2

300000

 

Приклад 2.5 Серед трьох запропонованих нових стратегій фірми знайти ефективну з точки зору еколого-економічної ефективності

,

де Q – вектор обсягу споживчих ресурсів, Р – оцінка одиниць ресурсів в балах,  - обсяг виду викидів “і” по напряму “j” (повітря, грунт, річка…),  – оцінка напрямку j в балах,  - обсяг продаж за заданий період.

 

Стратегії

Спож. Рес. 1

Спож.рес.2

Викиди т/рік

Річн. Обс. Прод.

1

50

30

2

150т.гр.о.

2

70

28

2,2

160

3

75

32

2,5

170

Бали

1

1,5

1