Оцінка інвестиціної привабливості інноваційного проекту

Кожна інновація потребує інвестицій. Останні можна поділити на матеріальні (купівля нового технологічного обладнання, додаткових приміщень тощо) і нематеріальні (проведення НДДКР, купівля патентів, ліцензій, підготовка персоналу тощо).

Інвестиції – довгострокові вкладення капіталу (грошей) юридичними та фізичними особами у підприємницьку діяльність з метою отримання прибутку, всі види вкладення капіталу в формі майна, матеріальних та інтелектуальних цінностей в економічні об’єкти з ціллю отримання майбутніх доходів

Інвестиційний період – це термін від початку вкладання грошей у інноваційних проект до моменту отримання (завершення) доходів.

Інноваційно-інвестиційна діяльність – вид діяльності інститутаційних утворювань (підприємств, корпорацій, наукових установ), який зумовлений маркетинговими дослідженнями і потребує певних інвестиційних ресурсів

Базою інвестицій є фінансування інноваційного проекту інвестором. Інвестором може бути держаний фонд, приватне підприємство, самофінансування інноваційного підприємства, банківські кредити або акціонерний капітал.

 

Цінність проекту визначається певним набором оцінок , серед яких є економічні (чистий дохід, рентабельність тощо) і неекономічні (соціальні, наукові, технічні).

Серед економічних ефектів інноваційного проекту слід виділити

1) чистий дисконтний дохід:

,

 -  грошовий потік від проекту в момент ,  - чистий прибуток від реалізації проекту,  - власні фінансові витрати організації на проведення інновації,  - витрати, які пов’язані з покриттям інвестицій,   - тривалість життєвого циклу проекту,  - ставка дисконтування,  - коефіцієнт дисконтування грошей за крок часу, який визначається за формулою:

,

де R – нормальна безризикова ставка  ( - відповідно, реальна безризикова ставка ссуди і очікувана норма інфляції),  - середня дохідність “нессудних” інвестицій (акцій на фондовому ринку чи інновацій),  - “премія” за ризик, х – додаткова премія за ризик по різним факторам (вкладання в малі підприємства, закритість компанії тощо).

Для проекту необхідно щоби .

2)      Рентабельність проекту

,

де . Для рентабельного проекту слід, щоб .

3)      Внутрішня ставка дисконту (доходу) – це така ставка , для якої виконується умова

 

Для рентабельного проекту необхідно, щоб внутрішня ставка доходу була більша за банківську ставку та ставку дисконту

3) Період окупності:

,

де ,  - номер періоду часу, коли виконується умова:

Для проекту необхідно, щоб .

 

САМОСТІЙНА РОБОТА

1) В інноваційний фонд надійшов бізнес-план інноваційного проекту з підготовки та випуску деякої технічної продукції трьох видів (А,В.С).  Життєвий цикл інновації триває 9 років: від 2004 до 2012 років.

Таблиця 1. Економічні показники реалізації продукції

Показник

Продукція А

Продукція В

Продукція С

Ціна реалізації одиниці продукції

255

335

370

Витрати на виробництво одиниці продукції

180

240

280

 

Таблиця 2. План випуску і реалізації продукції

Рік

Продукція А

Продукція В

Продукція С

2007

1200

900

1000

2008

3500

2580

1950

2009

4800

4460

5000

2010

6000

7000

8500

2011

6300

7500

10000

2012

8000

9200

12000

 

Таблиця 3. Вкладання коштів в інновацію

Рік

Сума

Власні

Позичені

На період

Під %

2004

1300000

650000

650000

4 роки

6

2005

950000

750000

200000

3 роки

8

2006

2000000

1000000

1000000

5 років

6

2007

550000

550000

 

 

 

Ставка дисконту очікується у розмірі 6%, постійні річні витрати фірми 140000.

Обчислити для інноваційного проекту чистий дисконтний дохід, рентабельність, внутрішню ставку дисконту та період окупності.

 

2)      В інноваційну установу надійшли 5 проектів нововведень, серед яких слід вибрати найкращий, користуючись чотирма критеріями:

-         чистий приведений дохід має бути максимальним

-         рентабельність має бути максимальною

-         період окупності має бути найменшим

-         соціальний ефект проекту має бути максимальним

 

Для проектів зведена інформація представлена в таблиці:

 

Проект

1

2

3

4

5

Необхідно

100000

120000

120000

140000

130000

Власні

40000

40000

60000

65000

55000

Позичені

60000

80000

60000

75000

75000

На років

4

5

3

4

5

Під %

5

6

6

6

6

Очікуваний Річний дохід

40000

38000

42000

42000

38000

Початок ефекту (після років)

4

3

5

4

3

Дія ефекту (років)

5

6

5

6

5

Соц. Ефект

0,45

0,9

0,6

0,4

0,6

Ставка дисконту 4%.

 

Хід виконання

1.      Для кожного проекту вирахувати значення кожної критериальної величини

2.      Змаштабувати дані для кожного критерію за наступною схемою:

-         знайти середнє значення кожного критерію -

-         знайти середньо-квадратичне відхилення -

-         знайти нове значення критерію за формулою:

3.      Знайти ідеальну точку по координатам всіх критеріїв (найкраще значення кожного критерію серед всіх проектів)

4.      Визначити відстань до ідеальної точки для всіх проектів і знайти найкращий – той, для якого ця відстань найменша.